Vorige week gaf Sophie van SoV’s Choice een coachcall en een masterclass over de werking van onze hersenen en spiritualiteit. Ze gaaf hierbij uitleg over drie belangrijke delen van onze hersenen; het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en het mensenlijk brein. Het menselijk brein is de hersenschors en het jongste gedeelte van onze hersenen.

Een heel korte uitleg over deze drie delen van onze hersenen. Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor alle automatische processen in ons lichaam. Ademhalen, onze vertering, het kloppen van ons hart enzovoorts. Alle dingen die ons lichaam doet zonder dat we daarover na hoeven te denken.
Het zoogdierenbrein is verantwoordelijk voor veel onbewuste processen zoals onze emoties, onze identiteit en een deel van ons geheugen. In dit deel van onze hersenen ligt ook de amygdala. Dit is een deel van de hersenen die de informatie uit de zintuigen in een razendsnel tempo koppelt aan emoties en vanuit dit centrum worden ook de reflexmatige reacties op prikkels die angst opwekken gestuurd.
Het menselijk brein is verantwoordelijk voor het bewust verwerken van informatie en dingen als taal, spraak, plannen, besluitvorming en het beheersen van gedrag. Maar ook intuïtie en creativiteit vinden hun oorsprong in dit gedeelte van onze hersenen.

In de coachcall van Sophie werd duidelijk waarom het zo moeilijk is om te veranderen, waarom commitment zo’n uitdaging is. Dat heeft te maken met het feit dat ons menselijk brein het ene wil (veranderen, een commitment aangaan) maar het zoogdierenbrein deze prikkels met de emotie angst verbindt en hier in een reflex op reageert.

De uitdaging is dan om het zoogdierenbrein te kalmeren en het menselijk brein, en dan in het bijzonder de prefrontale cortex, te versterken. Hierdoor geïnspireerd nam ik onderstaande video voor jullie op. De Frontal Lobe Tune-Up. Een meditatie uit de Kundalini yoga die helpt het menselijk brein te versterken.

Zo doe je de meditatie Frontal Lube Tune-Up:
* Zit in Easy Pose of in kleermakerszit met een lange rechte rug en een lange nek.
* Strek je rechterarm naar voren op schouderhoogte met de handpalm omlaag. Vingers zijn gestrekt en bij elkaar.
* Strek je linkerarm naar vormen op schouderhoogte met de handpalm omhoog. Vingers zijn gestrekt en bij elkaar.
* Sluit je ogen en start Breath of Fire; beweeg je buik naar buiten op een inademing en trek je navel krachtig in op een uitademing. Breath of Fire is krachtig en ritmisch.
* Doe dit 5 tot 11 minuten. Adem dan diep in, hou de adem vast en strek je armen zo ver mogelijk naar voren uit terwijl je je rug recht houdt. Cannon Breath uit door de mond. Doe dit nog twee keer en ontspan dan de armen.

Succes met deze meditatie, ik wens je veel inzichten en creativiteit toe.

🧠

Liefs, Renée